עצירות חלקית: האם אתם סובלים מטנזמוס?

עצירות חלקית: מכירים את ההרגשה שאתם הולכים לשירותים, מתפנים, אבל מרגישים שנשאר עדיין גוש בחלחולת או באיזור פי הטבעת? לסוג העצירות הזה קוראים : עצירות חלקית או התרוקנות לא מלאה. הרבה פעמים זוהי בכלל בעיה אחרת שנקראת טנזמוס.  למה זה קורה ואיך מטפלים בבעיות אלו?

עצירות חלקית היא עצירות לכל דבר ועניין

ברפואה המערבית, ההגדרה הרשמית לעצירות היא פחות מ -3 פעולות מעיים בשבוע. הגדרה זו ממש חוטאת לאמת וגורמת להרבה מאד אנשים להסתובב עם עצירות ועם תופעות הלוואי ועם הסיבוכים של עצירות (דיכאון, חרדה, חולשה, עייפות כרונית זיהום בדרכי השתן) – בלי לדעת בכלל שיש להם עצירות. יעל נבו מטפלת ברפואה סינית ויפנית טוענת כי על פי הסינים ובכלל ברפואת המזרח, פעולת מעיים לפחות אחת ליום היא המצב הבריא ופחות מכך- זו כבר עצירות. יתר על כן, גם אם יש התרוקנות אחת ליום אבל הצואה קשה, יבשה, גבשושית  או קשה להוצאה, או לחילופין אם ההתרוקנות אינה מלאה ושלמה – עדיין המצב יוגדר כעצירות

למה מתרחשת עצירות חלקית? למה קשה להוציא את הכל?

לפעמים, אומרת נבו הבעיה יכולה לנבוע מעייפות וחולשת שרירים מה שנקרא ברפואה הסינית חוסר אנרגיה או חוסר צ'י. פעולת מעיים כרוכה במאמץ שרירי מסוים של הלחיצה. התפנות חלקית על רקע של עייפות שרירים וקושי ללחוץ עשויה לאפיין  אנשים מבוגרים, או אנשים עם אנמיה (חוסר דם) וחולשה.

עצירות חלקית: מהם התסמינים?

פנינה דרויאן אף היא מטפלת ברפואה סינית, אומרת שמנקודת המבט של הרפואה הסינית המסורתית  עצירות חלקית דומה לעצירות מלאה גם בסיבות וגם בדרכי הטיפול. עצירות חלקית היא עצירת בדרגה קצת נמוכה יותר. זהו שלב אחד בדרך לעצירות מלאה שלמה. ולכן גם דרכי התמודדות והטיפול בהעצירות חלקית דומים לטיפול בעצירות מלאה.  למה אנשים מגיעים למצב של  גוש צואה שנשאר תקוע ולא יוצא בפעולת המעיים? זה קשור לתקיעות, מצב של סטגנציה בגוף או אם תרצו  האנרגיה לא זורמת מספיק טוב-ואז פעולת מעיים לא חלקה ומלאה מצב זה יוצר טנזמוס: התרוקנות בלתי מספקת.התסמינים יהיו בין השאר כאבי בטן, גזים נפיחות תחושה לא נעימה כבדות חוסר תיאבון, ועייפות. זה מצב שבו גם  דיקור וגם צמחי מרפא יכולים לעזור ואשר לצמחי מרפא ביתיים אפשר להשתמש בתה קמומיל או תה מנטה שיכולים לטפל בתופעות נלוות של עצירות חלקית כמו גזים וכאבי בטן.

האם את ממליצה על משלשלים טבעיים למצב של עצירות חלקית?

דרויאן: זה נושא מורכב.  גם צמח טבעי יכול לגרום להקלה בטווח הקצר ולהתמכרות בטווח הארוך. מסיבה זו אני ממליצה לאנשים שמקבלים צמחי מרפא מכל מטפל ללכת ולברר האם הם יכולים לייצר התמכרות. שימוש במשלשלים טבעיים במצבים נקודתיים אפשרי למשל עצירות אחרי טיסה שבה האדם התייבש. אבל כדרך טיפול קבועה אני ממליצה לא להסתמך על משלשלים ויותר להישען על התזונה.

האם העצירות החלקית נמצאת בכלל "בראש שלכם"? מהו טנזמוס?

טנזמוס פירושו להרגיש את הדחף ללכת לשירותים, למרות שזה עתה התפנית ורוקנת את המעיים. טנזמוס הוא תחושה לא נוחה שבה אתה מרגיש כי אתה צריך ללכת להתפנות למרות שהמעי בעצם ריק. טנסמוס יכול להיות סימפטום של תסמונת המעי הרגיז, אנדומטריוזיס, אולצרטיב קוליטיס, מחלת מעי דלקתית, או מספר בעיות עיכול אחרות הקשורות במעי הגס ובחלחולת. זו תחושה מטרידה ומתסכלת ויש לה סיבות משלה. ניתן לטפל בה לעתים קרובות לאחר זיהוי הבעיה הבסיסית

איך נוצר טנזמוס?

טנזמוס  מתרחש בדרך כלל כאשר יש דלקת בחלחולת כלומר בקצה הסופי של המעי הגס שבו מאוחסנת  הצואה עד מגיע האיתות מהמח להתפנות. הדלקת עלולה לגרום לנפיחות ולגירוי של פי הטבעת, כך שגם כמויות קטנות של גזים וגם כמות מזערית של צואה מפעילות  את תאי העצב  בחלחולת כדי לשלוח איתות למוח שהרקטום  מלא. מה קורה בפועל מבחינת התחושה של האדם? הוא  חושב חייב להתרוקן והוא מאד רוצה להתרוקן למרות שהמעיים שלו ריקים יחסית. המצב הזה של טנזמוס אופייני למחלות מעי דלקתיות כגון קרוהן וקוליטיס (UC), וגם לתסמונת המעי הרגיז.

סיבות אחרות להיווצרות טנסמוס

טנסמוס יכול להתרחש גם כאשר פי הטבעת אינו מודלק. במצבים אלה, תאי העצב  רגישים יתר על המדה לגזים ולמעט הצואה שמגיעה לחלחולת ושולחים איתות  למוח להגביר את תנועת השרירים באיזור כדי להתפנות למרות שאי שם שום דבר להוציא. זה מאד אופייני לתסמונת המעי הרגיז (IBS). בתסמונת המעי הרגיז, העצבים בחלחולת עשויים להיות רגישים מאד על רקע זה שהם נתמודדים לעיתים קרובות עם גזים ועצירות.

גורמים אחרים של  טנסמוס הם:

  • סרטן בפי הטבעת
  • מורסות רקטליות
  • זיהומים של המעי הגס
  • מחלות המועברות במגע מיני אשר משפיעות על פי הטבעת
  • טחורים
  • אנדומטריוזיס של הרחם
  • הקרנה עצבית ממקום אחר  לאזור האגן
  • ברוב המקרים הסיבה לתחושת הטנזמוס היא מעי רגיז  קרוהן או קוליטיס

פתרונות לתחושת עצירות חלקית ולטנזמוס

כאשר יש לך טנסמוס, חשוב לאבחן את המקור, את הסיבה הבסיסית ולא למסך אותה עם תרופות. אם הטנסמוס שלך נגרם על ידי עצירות אמיתית טפל בעצירות עם שינוי התזונה, שתיה, שינה צמחי מרפא ועוד. אם הטנסמוס שלך נגרם ממעי רגיז יש לטפל בדלקת המעי – יש אנשים המשתמשים בתרסיס רקטלי של הידרוקורטיזון (סטירואיד) לטיפול לטווח קצר. כדי להרגיע את השרירים החלקים של המעי שנוטים להיות "עצבנים" ורגישים יתר על המדה בתסמונת המעי הרגיז, אפשר להשתמש בתה מנטה וקמומיל או בצמחי מרפא אחרים שמרגיעים את העצבים כמו נפית החתולים, מליסה, כשות ולואיזה. אם אתם לא בעניין של הרפואה המשלימה תצטרכו להתייעץ עם רופא מומחה - וייתכן שהוא ירשום לכם נרות גליצרין, חוקנים, וסטרואידים דרך הפה. גם תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת התרופות הטריציקליות  מפחיתות את רגישות היתר של העצבים ומסדירות את האיתותים ממערכת העיכול אל המוח.