מהם צמחי המרפא הכי אפקטיביים נגד עצירות?

מהם צמחי המרפא הכי אפקטיביים נגד עצירות?

אלו צמחי מרפא נגד עצירות מוכיחים את עצמם כיעילים לשחרור מהיר מעצירות? האם יש גם צמחי מרפא  שמותאמים במקרה של עצירות אצל ילדים?

מצב של עצירות יכול לחרב לאדם את החיים.  כאשר אתה מרגיש תקוע ונפוח עם פסולת ישנה וקשה שלא יוצאת הדבר שאתה הכי מחפש זה טיפול מיידי והקלה מהירה. הרבה אנשים מחפשים תרופות נגד עצירות ללא מרשם ובקטגוריה זו נכנסים צמחי המרפא.  עצירות מוגדרת כמצב שבו יש פחות משלוש תנועות מעיים בשבוע. מצב זה עלול להיות  כרוני או זמני כאשר האדם שסובל מכך מפתח תסמינים שונים כמו התאמצות לפלוט צואה קשה ויבשה ולרוב אין פינוי מלא. תחושה אחרת היא שאתה לא יכול לרוקן את המעיים שלך או את פי הטבעת וזה מלווה בכאבי בטן בחילות ונפיחות. הסיבות לעצירות כמו חוֹסֶר פְּעִילוּת גופנית, נטילת אנטיביוטיקה ותרופות, ניתוחים, תזונה דלת סיבים, היעדר שינה, מתח נפשי ושימוש יתר בחומרים משלשלים- הם הדבר שצריך להתחקות אחריו ולטפל בו. אבל אם אתם מחפשים הקלה מיידית שקלו צמחי מרפא משלשלים.

צמח מרפא נגד עצירות קסקרה סגרדה (קליפת אשחר)

זהו משלשל טבעי המופק מזן של עץ האשחר.  המיצוי של קסקרה  פועל על ידי גירוי המעי הגס והמרצת הפריסטלטיקה שלו ( תנועות הכיווץ במעיים שדופות את המזון החוצה). שימוש לטווח קצר בצמח הקסקרה סרגדה הוא בדרך כלל אפשרי ויעיל כמשלשל  אך הוא עלול לגרום לכאבי בטן או לחוסר איזון ברמת האלקטרוליטים. אין להשתמש בקסקרה סרגדה לטווח היותר ארוך כי  שימוש לטווח ארוך עלול לגרום לפגיעה בכבד אפילו עד כדי  אי ספיקת כבד.

קליפות פסיליום כצמח מרפא נגד עצירות

משלשל טבעי זה עובד על הגדלת נפח הצואה ומסייע למעשה ליצור צואה בכמות גדולה. לרוב משתמשים בקליפות פסיליום כנגד  עצירות כרונית ובמקרים קשים משלבים אותו עם משלשלים אחרים טבעיים ופחות טבעיים.  הבעיה של צמח זה: הוא עלול לגרום לתגובה אלרגית, בחילות, כאבי בטן או הקאות.

צמח ריבס (רובארב) נגד עצירות

לריבס יש השפעה משלשלת  אך הוא שנוי לעיתים במחלוקת כי יש בו הרבה טאנינים (חומרים עפיצים ומכווצים) ולכן במקביל הוא גם בעל פוטנציאל לייצר עצירות. בצמח זה משתמשים כמשלשל לעצירות זמנית בלבד.

עלי סנה או פירות סנה- צמח מרפא לעצירות קשה

צמח הסנה משמש לטיפול בעצירות כדי לנקות את המעי ומשתמשים בו לעיתים לפני כמה פרוצדורות רפואיות.  הפרי של צמח הסנה  עדין יותר מהעלה אבל בכל מקרה משתמשים בו מאד במשורה וגם לפרק זמן קצר בלבד. שימוש בעלי סנה לטווח ארוך שימוש במינון גבוה גורם נזקים בתפקודי כבד

קליפת אולמוס נגד עצירות

קליפת עץ האולמוס בחליטה  מגרה עצבים בדרכי העיכול מה שמוביל ליותר "ג'וסיות" בתוך המערכת ובמילים אחרות ליותר מיצי עיכול וכך להקלה בעצירות. הוא גם משמן את דרכי העיכול באופ טבעי ועוזר לךהחלקת הצואה. הבעיה האפשרית עם משלשל טבעי זה שהוא כמו מייצר חומר סיכה בדפנות המעי הפנימיות וכך עלול להפחית ספיגה של חומרים תזונתיים או תרופות. מתאים במיוחד לעצירות הנובעת מתסמונת המעי הרגיז.

אלוורה- צמח מרפא לעצירות

אלוורה הוא צמח מרפא המשמש חיצונית לטיפול בחתכים, כוויות צלקות ופצעים קלים. בנוסף לכך הוא  משלשל טבעי שממריץ את המעיים ומנקה אותם אם כי הוא עלול לגרום בהמשך לתלות. ניתן להשיג אותו כמיץ אלוורה או בכמוסות.

בְּלִי תְּרוּפוֹת: טריפלה, תערובת צמחי מרפא נגד עצירות

טריפלה, שילוב 3 צמחי מרפא מהרפואה ההודית משמשת לטיפול בעצירות, לניקוי רעלים ולהתחדשות רקמות מערכת העיכול. שלישיה זו המורכבת מאמלאקי, בהיטאקי והריטאקי – משמשת גם בכתרופה טבעית משתנת וגם כתערובת משלשלת למטרות של הורדת משקל. על פי הרופאים ההודים  עצירות היא מצב של התייבשות הגוף והטריפה מגיעה לתקן את המצב ולייצר יותר לחות ברקמות מערכת העיכול – מה שיקל על הצואה לנוע ולצאת.

צמחי מרפא נוספים נגד בעיות עיכול נלוות הקשורות לעצירות הם:

  • מנטה - תה מנטה עוזר להרגיע בחילות ונפיחות בבטן כתוצאה מגזים,
  • קמומיל – להקלה על גזים וחיצונית כדי להקל על כאבים  מטחורים או פיסורה.
  • שוש קרח – מקל תוך שניות על צרבת קשה ומחזק את הכבד
  • נפית החתולים, כשות, לואיזה, מליסה, לימונית: צמחי מרפא אלו יכולים להקל על עצירות באופן עקיף דרך הרגעת מערכת העצבים והכנסתה למצב הפרה-סימפטטי (מצב שבו מתרחשים תהליכי העיכול)
  • זנגביל: מקל באופן מיידי על בחילות ומעורר הפרשת מיצי הקיבה
  • זרעי שומר: משמשים כסופחי גזים ומתאימים מאד למקרה של נפיחות בבטן

אזהרה לגבי צמחי מרפא נגד עצירות

יש אנשים רבים שמאמינים כי כל צמחי המרפא בטוחים לשימוש כי הם טבעיים. אז ככה: צמחי מרפא הם לבטח חלופה עדינה יותר יחסית למשלשלים עם מרשם רופא אבל  הם עדיין חזקים מאד ויש להם פוטנציאל לגרום לאינטראקציות עם תרופות, או לתופעות לוואי. לפני שימוש בצמחי מרפא לטיפול בעצירות, יש לשאול רופא במיוחד אם הינך בהריון או מניקה.

חליטת צמחי מרפא נגד עצירות כרונית למבוגרים

בצמחי מרפא הסינרגיה היא לעיתים שם המשחק. להלן מתכון עם מינונים לתערובת צמחי מרפא נגד עצירות קשה

  • שורש שן הארי:  2 חלקים
  • אנג 'ליקה סינסיס בפורמט של שורש: 2 חלקים
  • שורש זנגביל: חלק אחד
  • שורש ליקוריץ:  ½ חלק

מבשלים הכל בסיר מכוסה במשך 30 דקות מסננים ושותים על פי הצורך עד 3 פעמים ביום למשך שבועיים.

חליטת צמחי מרפא לעצירות אצל ילדים

1 כוס מים רותחים

חצי כפית שורש ליקוריץ

¼ כפית שורש ג'ינג'ר מרוסק

כפית זרעי שומר

חולטים ונותנים לילד לשתות רבע כוס  כל שעתיים