אלו מאכלים גורמים לעצירות במערכת העיכול?

אלו מאכלים גורמים לעצירות במערכת העיכול?

מהם המאכלים שגורמים לעצירות? מאלו מזונות עליכם להימנע אם יש לכם עצירות?



מוטיב אחד תוכלו לשמוע פעם אחר פעם מנטורופטים שמציעים  פתרונות תזונה נגד עצירות: למרות שכולנו סובלים מאותו מצב ובמקרה זה עצירות, כולנו שונים ולכל אחד יש רשימה של מזונות שגורמים לו לעצירות. מסיבה זו  אין רשימה אחידה והרמטית כשמדברים על מזונות גורמי עצירות. יחד עם זאת ישנן קבוצות מזון שנוטות לייצר אצל רוב האנשים מצב של תקיעות במערכת העיכול. מהם מזונות אלו ולמה כדאי להימנע מהם אם אתם סובלים מעצירות קשה?

מוצרי חלב גורמים לעצירות

האם חלב וגבינות גורמים לעצירות? מוצרי חלב  הם  חלק מרשימת המזונות שעלולים לחולל  צרות במערכת העיכול לרבות עצירות. הרגישות היא לרוב לשנים  רכיבים בחלב: לקטוז, וחלבון החלב. רגישות ללקטוז נובעת ממחסור האנזים לקטאז, והוא בעיקר מצב תורשתי (גנטי). ברוב במקרים רגישות או אי סבילות ללקטוז תוביל לגזים, נפיחות בבטן ושלשולים, אבל לא בהכרח לעצירות. למעשה  הלקטוזה במעי הגס פועל כמשלשל אוסמוטי ומושך מים מהגוף אל המעי כדי  לדלל את כמות הסוכר שלא אמורה בכלל להיות במעי. כך  "הכוח האוסמוטי" מושך את המים מהרירית שלנו לתוך המעי הגס, מה שמוביל לשלשולים. כמו כן, חיידקים המעי הגס חוגגים על הלקטוז ויוצרים המון גזים ונפיחות בבטן. הרכיב שגורם לעצירות בחלב ובמוצרים הוא חלבון החלב. הוא גורם לתגובה דלקתית, נפיחות של דופן המעי וזה מוליד  עצירות. חלבון חלב ניתן למצוא לא רק משקה החלב אלא גם ביוגורט, ובגבינות. אנשים רגישים לחלבון חלב עשויים להגיב בעצירות כשהם נחשפים למוצרי חלב בכלל.

דגנים, לחם, מאפים ומוצרי קמח לבן גורמים לעצירות במעיים

מוצרים מבוססי קמח לבן מחוללים עצירות. אלו מונים בין השאר  לחם לבן, עוגות , עוגיות, קרקרים, ודגני בוקר. הסיבה ?  מוצרים אלה עניים בסיבים. לעומתם דגנים מלאים סופגים יותר מים ומוסיפים לחות בתוך הפסולת שבמעי מה שמקל על מעברה. סיבה נוספת מדוע בכלל דגנים עלולים לחולל  עצירות: חלבון הגלוטן. בדומה לחלבון שבחלב, גם חלבון הגלוטן מייצר רגישות שמעוררת לתגובה חיסונית, דלקת, ונפיחות במעי (אשר גורמת לעצירות). אגב, אבל זה לא כל הסיפור. כאשר חל הפירוק של הגלוטן הוא משחרר אופיואידים, חומרים דמויי  אופיום וכשם שתרופות נרקוטיות כמו פרקוסט וקודאין גורמות להאטת הפעילות של המעי הגס- גם אופיואידים מהגלוטן תורמים  לעצירות רצינית. שימו לב שהגלוטן לא מצוי רק במאפים ובדגנים אלא גם מסתתר בסוגים רבים של מזון מעובד: רטבים, מרינדות, רטבים לסלט, תבלינים, מזון קפוא משומר, ועוד

האם חלבונים מן החי גורמים לעצירות?

בשר, דגים, ביצים וצורות אחרות של חלבונים מן החי גורמים לעצירות בדרגה משתנה כאשר תלוי עד כמה אתם אוכלים תזונה מאוזנת הכוללת מינרלים כמו מגנזיום, פירות, ירקות, אגוזים, ושומנים טובים. היום נוטים לחשוב כי לא החלבון עצמו גורם לעצירות אלא בישולו,  כי הבישול הופך חלבונים מן החי לצורה שיש אנשים מתקשים לעכל. מסיבה זו ביצה רכה מתעכלת הרבה יותר מהר יחסית לביצה קשה.

מאכלים נסתרים שגורמים  עצירות : פירות בוסר, או פירות לא בשלים מספיק

אנשים רגישים שמודעים לגופם ומחוברים אליו יודעים כי פירות לא בשלים מספיק  יכולים להיות גורם לעצירות. המקרה הקלאסי הוא בננה. כשהיא לא בשלה מספיק היא מולידה "עצירות בננה" (בננות כפרי בוסר נאכלות בעולם המערבי ועוברות תהליכי הבחלה לא טבעיים). בננה בשלה- דווקא מקלה על פעולת המעיים. העיקרון הזה חל על כל סוגי הפירות, במיוחד אלה העשירים בטאנינים כמו רימונים, אפרסמונים, ענבים, גויאבות ועוד. כאשר טאנינים  מפרי הבוסר בא במגע  עם הרירית שלנו (בתוך מערכת העיכול), הם "מכווצים" את הרקמה מייבשים אותה מפחיתים את המיצים שהיא מפרישה לצורך פירוק המזון והתוצאה?  מעיים יבשים יותר, ועצירות.

האם שומנים בתזונה גורמים לעצירות?

מאד תלוי מה מקור השומן ומה הסוג שלו. שומנים מוקשים ושומנים רב בלתי רוויים – מתחמצנים בקלות וגורמים לעצירות קשה.  שומנים שלא מתחמצנים בקלות כמו למשל שמן זית ואפילו שומן מהחי שלא נוטה להתחמצן מהר - אפילו מונעים אותה. יש גם שומנים טובים ובכללם שמן זית, שאף גורמים לנו להפריש יותר מיצי מרה, שהם המשלשל הטבעי הטוב ביותר. שימו לב שאגוזים שקדים ללא קליפה מגיעם אלו כבר מחומצנים ומעופשים – במצב זה לא רק שהם מזיקים לבריאות הכללית- השומן שלהם יגרום לעצירות.

משקאות המכילים קפאין

משקאות המכילים קפאין כמו  קפה, תה שחור, משקאות מוגזים המכילים קפאין (קוקה קולה, פפסי, רד בול וכו '), ותה ירוק גורמים לעצירות. ראשית, כאשר הם נצרכים במינונים גדולים, הם משתנים. הם גורמים לנו להשתין יותר מים והגוף עובר למעין צורה מתונה של התייבשות. נוזלים אלה מופרשים דרך הכליות  ולא זמינים כדי  להרטיב את הצואה ולהקל על סילוקה. הסיבה השניה היא שקפאין מגביר את רמת הלחץ  והמתח הנפשי ובמצב של דם רווי קורטיזול ואדרנלין מערכת העיכול עוברת ל"דום". וכשמדובר בתה, במיוחד תה שחור – אתם מקבלים גם המון טאנינים שמשפיעים לרעה על דופן המעי ומחוללים עצירות בדומה לפירות בוסר

 אלכוהול גורם לעצירות

אלה מאיתנו שנוטים  לשתות קצת יותר מדי במסיבה,  מכירים  את אפקט הפה יבש למחרת, ואת הדחף לשתות הרבה מים. אלכוהול הוא משתן חזק שמייצר  התייבשות בגוף לרבות צואה יבשה ונוקשה המתקשה לעבור חלק במערכת. התוצאה תהיה עצירות או עצירות חלקית (המעי לא מתפנה כולו)

האם שוקולד גורם לעצירות?

שאלה טובה נכון שבקקאו יש טאנינים אבל יש בו גם הרבה מגנזיום מינרל  שתורם לזרימה טובה במערכת העיכול. השוקולד המריר לא מייצר עצירות ככל הנראה אבל שוקולד חלב – עלול לגרום לבעיות (ראו פסקה שניה באתר זה.