למה כדאי לאכול זרעי פשתן במקרים של עצירות ומעי רגיז?

למה כדאי לאכול זרעי פשתן במקרים של עצירות ומעי רגיז?

זרעי פשתן הזעירים מסוגלים לטפל בסימפטומים של מצבים בריאותיים רבים לרבות  עצירות ומעי רגיז. מאמר זה מביא בפניכם ידע על סגולות זרעי פשתן, כך שתוכלו לקבל החלטה מושכלת  מתי וכיצד להוסיף אותם לתזונה כדי להקל על סימפטומים של עצירות או תסמונת המעי הרגיז (IBS). מהם זרעי פשתן וכיצד הם משפיעים על המעיים שלנו?

לצמח פשתן יש היסטוריה ארוכה של שימוש על ידי בני אדם עבור מגוון רחב של שימושים. העלים, הגבעולים והזרעים של צמח הפשתן שימשו בעבר לייצר בגדים, לבישול ולמטרות רפואיות שונות. חרף העובדה כי ניתן לאכול זרעי פשתן בצורתם השלמה – הרי שטחינת הזרעים מגבירה את ספיגתם ומאפשרת לגוף להטמיע וליהנות באופן מלא מן היתרונות המרובים של זרעי פשתן לבריאות.

יתרונות תזונתיים של זרעי פשתן

זרעי פשתן הידועים מגיעים מן הצמח הנקרא פשתן (בשמו הבוטני: Linum usitatissimum). ישנם שני סוגים של זרעי פשתן בשוק: חום כהה, וזהב אבל שני הסוגים של  הזרעים עשירים בסיבים תזונתיים, חומצות שומן אומגה 3 ומגנזיום. כמו כן, יש להם כמויות מרשימות  של ויטמינים ומינרלים כדוגמת  סידן וברזל. במילים אחרות זרעי פשתן מציעים שפע של חומרים מזינים בריאים ומהווים מקור טוב של הרכיבים הבאים:

  • חֶלְבּוֹן
  • חומצות שומן אומגה -3
  • סיבים תזונתיים (סיבים מסיסים במיוחד)
  • ויטמינים בעיקר מקבוצת B
  • מינרלים כמו ברזל, סידן, מנגן.

מחקר על בעלי חיים ועל  בני אדם שיש להם מחלות מסוימות, הראו בוודאות כי החומרים הפעילים בזרעי פשתן מסוגלים לשפר את בריאות הלב, להפחית רמות כולסטרול גבוה, להפחית את הסיכון לסוגים מסוימים של סרטן (סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית) ולהקל על הסימפטומים של גיל המעבר.

לא רק להקלה על עצירות ומעי רגיז: יתרונות בריאותיים אחרים של זרעי פשתן

מעבר לזה שזרעי פשתן הם טיפול טבעי בעצירות ידועים גם מספר סגולות מרפא נוספות לזרעי פשתן ואף משתמשים בשמן פשתן בפרוטוקולים לריפוי טבעי של סרטן (דיאטת באדוויג) 

  • מקור מצוין לחומצות שומן אומגה 3 המסייעות להוריד את רמות הכולסטרול ולחץ הדם.
  • מקור מזון מעולה  לווסת את רמות הגלוקוז בדם אצל אנשים עם סוכרת סוג 2.
  • זרעי פשתן הם מקור טוב של ויטמיני B.
  • זרעי פשתן הם בעלי תכונות אנטי דלקתיות מובהקות ויעילים נגד מצב של דלקת כללית בגוף.

זרעי פשתן נגד עצירות

ישנם משלשלים רבים זמינים בשוק כדי לרפא עצירות. עם זאת, אנשים רבים מעדיפים לדלג על תרופות מרשם ומשלשלים, גם משלשלים טבעיים וללכת על טיפול טבעי בעצירות, תזונה נגד עצירות ועל תרופה ביתית פשוטה מהמטבח  כגון זרעי פשתן, שזיפים ומיץ תפוחים. מבין כל המצבים הבריאותיים שעבורם נחקרו זרעי פשתן, נראה שעצירות (והקלה על עצירות ומעי רגיז)  מככבת ברובם. התוצאות של מחקרים אלה מראות כי זרעי פשתן עשויים להיות יעילים בהאצת תנועת המעי, וכתוצאה מכך להוליד תדירות מוגברת של המעיים. מחקר קטן ראשוני על אנשים עם מעי רגיז מצא כי זרעי פשתן עשויים לא רק לעזור להקל על עצירות, אלא גם להפחית את הנפיחות וכאבי הבטן כאשר נוטלים אותם במינון הנכון ובצורה הנכונה. יחד עם זאת יש אנשים שחייבים להימנע בתזונתם מזרעי פשתן.

למי אסור להשתמש בזרעי פשתן?

טיפול טבעי בעצירות אינו אומר שבהכרח הוא תמיד בטוח. אנשים הסובלים מדיברקולוזיס, מצב שבו לאדם יש כיסים קטנים בדופן המעי שלהם, צריכים להימנע בכל מחיר מפשתן כי הזרעים עלולים להילכד בכיסים אלה ולהחריף את הדלקתיות של המעי. במקרים אלו יש להשתמש רק בפשתן טחון דק דק או בשמן פשתן. עוד כמה דברים שכדאי לזכור בעת השימוש בזרעי פשתן: חיי המדף של הזרעים הם קריטיים. לזרע פשתן שלם יש חיי מדף של עד שנה אחת. פשתן טחון צריך להיות מוחזק בקירור בלבד וגם שם הוא יחזיק עד  כמה חודשים לפני שיתעפש. שמן פשתן חייב להיות בקירור  למנוע עיפוש ויש להשתמש בו תוך מספר שבועות אחר כך הוא כבר בחזקת גורם נזק לבריאות. כמו כן חשוב לזכור כי שמן זרעי פשתן  הוא חסר סיבים לחלוטין ופחות יעיל למקרים של עצירות.

כיצד להשתמש בזרעי פשתן לטיפול טבעי בעצירות?

יש לך את האפשרות לקנות זרעי פשתן טחונים מראש או להשתמש במטחנת קפה ולטחון את הזרעים בעצמך שזה בעצם הפעולךה העדיפה כדי לוודא שאתה מכין בעצמך ולא מסתכן בקניית מוצר מעופש. אם אתה מחליט להכניס זרעי פשתן לתוך התזונה עליך לבצע זאת בהדרגה עד שתגיע ל 2 עד 3 כפות ליום. שים לב: הקפד לשתות הרבה מים בעת צריכת זרעי פשתן אחרת תשיג את התוצאה ההפוכה והעצירות רק תחריף! ישנן כמה  דרכים לשלב זרעי פשתן בארוחות היומיום למשל, לפזר זרעי פשתן על דגני בוקר או יוגורטים, להוסיף פשתן טחון במאפים ובלחמים ולפזר זרעי  פשתן  לתוך שייקים.

האם פשתן יכול באמת לעזור להקל על עצירות? האם שמן פשתן מתאים לטיפול בעצירות?

זרעי פשתן הוא מקור מצוין לסיבים ולכן הם עשויים לעזור לך להקל על עצירות. כוס אחת של זרעי פשתן מכילה 46 גרם של סיבים תזונתיים. זוהי כמות עצומה ולכן לא צריך לאכול כל כך הרבה מהזרעים. כאמור עד 3 כפות ליום זה די והותר.  כף אחת של זרעי פשתן שלמים נותנת  2.8 גרם של סיבים.  ומה עם שמן של זרעים אלו?- שמן פשתן זמין בצורה נוזלית או בכמוסות. אין לו סיבים, ולכן אינו מתאים לטיפול בעצירות. השמן משווק בעיקר כתוסף אומגה 3. שורה תחתונה לגבי זרעי פשתן ועצירות? זרעי פשתן הם מקור טוב מאוד של סיבים המסייעים לווסת את תנועות המעיים. אם אתם סובלים מעצירות כרונית או עצירות זמנית, אכילת זרעי פשתן יכולה לעזור להקל על ה"תקיעות" בבטן.

יש לי מעי רגיז  וכן רגישות לגלוטן  האם  פשתן יכול  לעזור להקל על הסימפטומים שלי?

אנשים עם תסמונת המעי הרגיז שבו העצירות היא הגורם השולט יכולים להשתמש בזרעי פשתן כי אלו יסייעו לווסת את תנועות המעיים. עוד יש לדעת כי פשתן אינו מכיל גלוטן לכן ניתן להשתמש בו במקרים של אי סבילות לגלוטן או בצליאק

תופעות לוואי של זרעי פשתן

זרעי פשתן  בדרך כלל נסבלים היטב על ידי מערכת העיכול של רוב האנשים אבל אנשים מסוימים עשויים לקבל את תופעות הלוואי הבאות:

  • גזים ונפיחות בבטן
  • כאבי בטן
  • בחילות ואפילו הקאות
  • שלשולים (אם אתם אוכלים יותר מדי)
  • עצירות (אם אתה אוכל יותר מדי ולא שותה מספיק מים)