עצירות אצל נשים בגיל המעבר: מה עושים?

עצירות אצל נשים בגיל המעבר: מה עושים?

נשים רבות שמגיעות  לגיל המעבר שלהן חוות בעיות עם העיכול. ישנו אפילו מושג ידוע של עצירות בגיל המעבר כאשר החוויה הזו של עצירות היא דבר חדש ומטריד  עבורן. מה עושים כדי לטפל בעצירות אצל אשה בגיל 50+?

בתוך הקטגוריה של עצירות מבוגרים כדאי לדעת שנשים סובלות הרבה יותר. עצירות בגיל המעבר ועצירות אצל נשים בגיל המבוגר היא תסמין מוכר וידוע לקהילה הרפואית. מעבר לשאר התסמינים של הזעות לילה, גלי חום, חרדה, דיכאון ועצבנות שהן חוות בגיל המבוגר,  נשים רבות מרגישות לראשונה בחייהן תסמינים של קושי להתפנות ולהוציא את הפסולת התקועה. "אף פעם לא סבלתי מעצירות. מה קורה לי עכשיו אחרי גיל 50?" - היא שאלה שהרבה מטפלים מקבלים מנשים המגיעות אליהם עם תלונות על כובד, תקיעות, עצירות חלקית ובכלל אי נוחות בבטן. לפעמים עצירות נשים בגיל המעבר היא בגלל בלוטת התריס שאינה מתפקדת כהלכה ומתלוים אליה תסמיני דיכאון קל והשמנה. באופן כללי כשיש למשים עצירות בגיל המעבר מתרחשים כמה דברים: המעיים מאטות את ההתכווצויות שלהן, הן נוטות להתייבש באופן יחסי,  המזון אינו מתעכל היטב ואז גם עלולים להיות סיבוכים של קשיי ספיגה , בריחת שתן, ומחסור בחומרים תזונתיים - מעבר לכאבי הבטן ולתחושת הכובד שבאה עם עצירות כרונית אחרי גיל 50.

כיצד גיל המעבר בנשים גורם לעצירות?

גיל המעבר מגיע עם שורה של שינויים הורמונליים  בפרוגסטרון, באסטרוגן ובהורמון בלוטת התריס. כאשר אלו משפיעים מיידית על מצב הרוח של האישה בעיקר מייצרים חרדה, דיכאון או מתח נפשי. שילוב זה של לחץ נפשי ושינויים הורמונליים גורם לעצירות לעיתים עצירות כרונית. אורח חיים לקוי עם תזונה קלוקלת יכול להחמיר את המצב של עצירות בנשים אלו.

התנודות בהורמונים ובתמהיל שלהם גורמים לעצירות בגיל המעבר אצל נשים

במהלך גיל המעבר, רמת ההורמון אסטרוגן נמוכה מהרגיל. לאסטרוגן יש השפעה ישירה על רמת הקורטיזון. עלייה ברמת האסטרוגן מוביל לירידה ברמת הקורטיזול ולהיפך. רמת קורטיזול גבוהה מהרגיל כתוצאה מירידה ברמות האסטרוגן- מייצרת מתח נפשי ועצבנות שמתבטא לרעה במעיים ובפעולת העיכול. ירידה ברמת האסטרוגן תוביל גם לשחרור מוגבר של אדרנלין, הורמון מתח נוסף של המערכת הסימפטטית. זה מוביל בקלות לבעיות עיכול כגון עצירות, נפיחות בבטן, גזים כאבי בטן, וכיו"ב.

השפעות של תרופות על עצירות נשים בנות 50+

במהלך גיל המעבר הרבה נשים כבר נזקקות לתרופות  להפחתת תסמינים של לחץ דם גבוה, בעיות לב, דיכאון וכאבי מפרקים. תרופות אלו יכולות גם בנקל להוביל לעצירות. כזה משולב עם אורח חיים של אכילת מזון זבל הידר שתיה מספקת והתייבשות כללית של הגוף (מצב יותר יאנגי של האישה בגיל הבלות- על פי הרפואה הסינית)  התוצאה תהיה עצירות.

מה ניתן לעשות כבר מייד כדי לשחרר עצירות אצל נשים בגיל המעבר?

  • מה את אוכלת? תזונה נאותה מותאמת לנשים בגיל הבלות: אכילה בריאה  ללא מזון זבל או מזון מהיר. להכניס תזונה עתירת סיבים במקום סוכרים ומאפים. הימנעות ממזונות אלרגניים לאשה. כל אלו יחזירו את מערכת העיכול של האשה בגיל המעבר בחזרה לעבודה כרגיל.
  • איך את אוכלת? אכילה מהירה הרגע האחרון מאפיינת נשים בעולם המודרני שרוצות להספיק הכל. עבור נשים בגיל המעבר צורת אכילה זו הינה הרת אסון  כי המזון לא מספיק לעוס לחלוטין ולכן לא מתעכל היטב.
  •  פעילות גופנית לעצירות בגיל המעבר:  תרגילים פיזיים יכולים לסייע בשליטה על עצירות. במיוחד לתרגילים המערבים את החלק התחתון של הגוף יש השפעה ישירה על הפעילות התקינה של המעי הגס. התרגיל הטוב ביותר למטרה זו של היפטרות מעצירות אצל נשים בגיל הבלות יהיה שחייה. הליכה יכול גם להיות טובה גם היא כדי להשתחרר מעצירות קשה אצל נשים

מגנזיום לנשים עם עצירות בגיל המבוגר

מגנזיום עוזר ברמת השרירים של הבטן והמעי. ללא מספיק מגנזיום מזון מעוכל ייכשל לנוע במהירות מספקת דרך המעיים וזה יוביל לעצירות. יותר מכך כיון שמגנזיום הוא גם מינרל חיוני להורדת חרדות עצבנות ומתח נפשי, וכיון שגיל המעבר אצל נשים מאופיין עם רמה מסוימת של מתח נפשי- את צריכה להגביר את צריכתו גם מהתזונה (שקדים אגוזים גרעיני חמניות קקאו תמרים) ואולי אפילו גם מתוסף תזונה ייעודי.

האם טיפול הורמונלי באסטרוגן ימנע עצירות בגיל המעבר אצל נשים?

כאמור גיל המעבר אצל נשים ועצירות קשורים קשר הדוק בגלל ההתמודדות עם שינויים הורמונליים. לא מעט רופאים ממליצים לנשים בגיל המנופאוזה על הורמונים חלופיים של אסטרוגן שאינם מיוצרים עוד בגוף לאחר גיל המעבר. זה אמנם יכול לעזור להפחית את חומרת תופעות גיל המעבר כולל עצירות אבל לגרום בטווח הארוך לתופעות לוואי לא רצויות כמו למשל סרטן באיברי הרביה הנשיים.  לכן כדאי תחילה לנסות תרופות צמחיות שמאזנות את ההורמונים: דונג קואי, ג'ינסנג אמריקאי, ותלתן אדום הם כמה  צמחי מרפא מועילים שיכולים לעזור לנהל את תסמיני  גיל המעבר בנשים כגון עצירות.

אנזימים נגד עצירות בגיל המעבר אצל נשים

שלושה אנזימים נחשבים חיוניים לטיפול בעצירות של גיל המעבר: עמילאז, פרוטאז וליפאז. עמילאז קיים ברוק ובמעיים ומסייע לפרק פחמימות במערכת העיכול. פרוטיאז מצוי  במעיים, בלבלב ובקיבה ומסייע לפרק חלבונים ומספר  שומנים. ואנזים הליפאז, נמצא בלבלב, ובמעיים ותפקידו לפרק  שומנים. צריך להבין שהיובש שהאשה חווה בריריות הגוף שלה למשל בעיניים בפה באף לא פוסח גם על המעי. שתיה מרובה תלחלח את הגוף ואף תעזור לפעילות האנזימתית כדי לטפל בעצירות אצל נשים אחרי גיל 50.

מה נשים בגיל המעבר חוות יחד עם העצירות?

הקשר בין גיל המעבר לבין עצירות ידוע כבר מקדמת דנא. במחקר אחד שנערך למעלה על מאות נשים  לאחר גיל המעבר, כ40% דיווחו על  מעצירות שהתבטאה ב:

  • התאמצות מוגזמת בעת הישיבה על האסלה
  • תחושה של פינוי חלקי של הפסות ושעדיין נשאר משהו מעיק בחלולת או במעי
  • צואה קשה או גבשושית ונוקשה
  • פחות משלוש פעולות מעיים
  • שימוש במשלשלים למיניהם
  • התעסקות בנושא המעיק הזה ובשאלה איך לשחרר עצירות במהירות

לכן אנו רואים קשר חזק מאוד בין גיל המעבר בנשים לבין עצירות. ואם לסכם הסיבות לעצירות אצל נשים במהלך גיל המעבר הן שתיים:

  • האטה בתנועות המעי בגלל הירידה באסטרוגן ופרוגסטרו
  • ייבוש של דרכי העיכול, פחות מיצי עיכול זמינים לתהליך העיכול כאשר פירושו של זה הוא צואה יבשה

תזונה לנשים בגיל המעבר עם עצירות קשה

סיבים תזונתיים הם הדבר הכי מומלץ על ידי נטורופתית אבל זה לא תמיד עובד אצל נשים בגיל המעבר בגלל הנטייה שלהן להתייבש. אם אין מספיק נוזלים זמינים במערכת העיכול הסיבים יתקשו ויחריפו את הבעיה של העצירות (יהפכו לסוג של בטון חוסם). העצה התזונתית כאן תהיה  סובבת סביב ירקות ופירות, ושומנים טובים. מה לגבי דגנים? יש נשים עם עצירות בגיל המעבר שעבורן דגנים הם אסון במיוחד כאשר יש דלקת של המפרקים  ריפלוס או תת פעילות של בלוטת התריס. מוצרי חלב  בעייתיים פחות מאשר דגנים לנשים בגיל המעבר עם עצירות – כאשר אלו באים במתינות. ישנם מספר מחקרים שמעידים כי מוצרי חלב הם גורם לעצירות אצל ילדים וזה נכון גם אצל מבוגרים. הסירי למשך חודש מוצרי חלב מהתזונה ובדקי אם יש שיפור. אגב, חמאה פחות בעייתית מאשר גבינה וחלב. הכניסי גם שומנים טובים לגוף. ההורמונים  אסטרוגן ופרוגסטרון זקוקים לשומנים חומר מוצא לייצורם ושומן טוב גם מעודד  את כיס המרה להפריש  יותר מרה, אשר משמשת משלשל טבעי של הגוף. השומנים הטובים לנשים עם עצירות הגיל השלישי הם שמן קוקוס, חמאה ושמן זית.

תוספי תזונה חיוניים לטיפול בעצירות נשים בגיל המנופאוזה: מגנזיום וויטמין סי

שני תוספים חיוניים לך כדי להדוף עצירות בגיל המעבר: מגנזיום וויטמין סי. לכולנו חסר מגנזיום וחוסר מגנזיום גורם לתפקוד לקוי של השרירים שלנו גם של שרירי המעי. אם שרירי המעי לא מספיק חזקים-, הצואה לא תזוז מהר מספיק במעי הגס. בגיל המעבר המחסור המגנזיום אף מחריף ואם האשה אוכלת הרבה פחמימות – היא צריכה אפילו עוד יותר מגנזיום כי ייצור אינסולין דורש מגנזיום. אותו הדבר ניתן לומר על ויטמין C.  קשה לקבל אותו היום מהפירות המרוססים ומהקרקע המדולדלת שעליה הם גדלים. לא רק שויטמין סי עוזר לעצירות אצל נשים בגיל המעבר- הרי שמחקר אחד הראה כי ויטמין C הקשור עם הספרידין,  פלבנואיד שנמצא בפירות הדר,  יכול הפחית  גלי החום במהלך גיל המעבר.

אלו צמחי מרפא מתאימים לרפא עצירות בגיל המעבר אצל נשים?

לצד צמחים מטהרי כבד כמו חומעה ושורש שן הארי חפשי צמחים לוויסות התנודות ההורמונאליות אצל נשים בגיל הבלות. אלו כוללים

  • דונג קואי (אנג'ליקה סיננסיס), הפועל כווסת הורמונלי בנשים עם מנופאוזה.
  • ג'ינסנג (Panax quinquefolium), - שורש אדפטוגני מחזק אנרגיה
  • תלתן אדום (trifolium pratense), צמח שימושי מאוד כדי להרגיע את הסימפטומים של גיל המעבר
  • צמחים נוספים הם שיח אברהם אבינו, ליקוריץ וקוהוש שחור

עצירות בגיל המעבר אצל נשים עם בעיות בבלוטת התריס

היפותירואידיזם או תת פילות בלוטת התריס היא מצב שכיח יותר ויותר  במהלך גיל המעבר.זה מצב שבו בלוטת התריס שלך מתעייפת ונוטה שלא לייצר מספיק הורמונים. הסימפטומים יהיו עצירות, עייפות, עליה במשקל, ודיכאון.  גיל המעבר, עם השינויים ההורמונליים שלו, יכול להפוך את המצב גרוע יותר ולכן  העצירות בנשים תהיה יותר בולטת. הבעיה היא שאת לא ממש יכולה לסמוך על בדיקות הדם כדי לדעת אם אכן בלוטת התריס שלך מתפקדת. האבחון הכי נכון יהיה לפי הסימפטומים ולכן אם את סובלת מעצירות קשה בגיל המעבר – חשדי שמשהו לא תקין ב100% עם הבלוטה ושהיא כנראה שורש הבעיה לעצירות בגיל השלישי.

עצירות נשים בגיל המעבר : סיכום ומסקנות

למרות שגיל המעבר ועצירות נשים לעיתים קרובות הולכים יד ביד, אין להרגיש  חוסר אונים מול המצב הזה. ישנן מספר גישות טבעיות לשחרר עצערות במהירות והן יביאו איתן  הקלה כשמטרתן היא לאזן מחדש את רמות ההורמונים שלך ולהחזיר נוזלים ואנרגיה  למערכת העיכול שלך. תזונה מותאמת לנשים בגיל המעבר, ופעילות גופנית יכולים בהחלט  לעזור, אבל גם תוספי מזון כמו מגנזיום ויטמין סי וויטמין די יעשו אצל את ההבדל.