האם דיכאון גורם לעצירות?

האם דיכאון גורם לעצירות?

אני סובל מנטיה לדיכאון ולאחרונה גם מעצירות קשה. האם זה נכון שדיכאון גורם לעצירות כרונית? האם יש קשר בין עצירות לדיכאון ואיך לטפל בשניהם באופן טבעי?

זוהי שאלה מאוד מעניינת כאשר התשובה עליה אינה ברורה חד משמעית. תרופות נוגדות דיכאון אכן נמנות על אחד הגורמים לעצירות אבל גם אם אתה לא מקבל טיפול תרופתי נגד דיכאון וחרדה - עדיין נראה שיש קשר בין דיכאון ועצירות והקשר הזה קשור עם אחד המוליכים העצביים (הנוירוטרנסמיטורים) החשובים המיוצרים בגוף: סרוטונין.

איך קשור סרוטונין עם דיכאון?

דיכאון היא בעיה מורכבת אבל ידוע היום שאחד הגורמים לדיכאון הוא ייצור נמוך של סרוטונין. סרוטונין הוא נוירוטרנסמיט  בעל  השפעה טובה על מצב הרוח, על שלוות נפש, על תחושת נינוחות / שביעות רצון  ועל איכות השינה. דיכאון נגרם בחלקו על ידי רמות נמוכות של סרוטונין  ולכן טיפול תרופתי בדיכאון מבוסס על  תרופות נוגדות דיכאון שמשאירות את רמות הסרוטונין גבוהות.

מה הקשר בין סרוטונין לעצירות?

כ 90% של הסרוטונין שהגוף מפיק- מיוצר למעשה במעיים, בתוך תאים המצויים ברירית המעי. לאחר שהסרוטונין מיוצר הוא נקשר  לקולטנים מיוחדים שמגבירים את תנועתיות המעי. מסיבה זו אומרים שהמעי הוא המח השני- וכי יש קשר הדוק בין בריאות המעי ובין בריאות הנפש- פשוט כיון שמערכת העצבים שלנו קשורה בצורה  מתוחכמת עם מערכת העיכול. מכאן נובע כי תרופות לבעיות נפש כגון תרופות נוגדות דיכאון, עשויות גם לגרום לבעיות במערכת העיכול כגון שלשולים או עצירות. ידוע למשל שטריפטופן חומר המוצא של סרוטונין נמצא בשיעורים גבוהים כשיש שלשול, והרמות שלו צונחות כשיש עצירות

רמות נמוכות של סרוטונין גורמות גם דיכאון וגם עצירות: מה עושים?

אם אתה מרגיש  מדוכא  וגם סובל מעצירות התחושה היא שאתה לכוד גם בגוף וגם בנפש. הסכנה היא שבמצבי דיכאון הרבה אנשים פונים למזון גרוע (ממתקים, קפה, שומני טרנס, מזון מעובד פחמימות פשוטות) כאל גורם מנחם  מה שמחריף את בעיית העצירות. וכשאתה סובל מעצירות קשה- גם המצב רוח שלך יורד לקרשים. לכן כאן אתה חייב לקבל החלטה שקשה ככל שיהיה הדיכאון או משבר העצירות  אתה שובר את מעגל הקסמים עם אורח חיים נכון.

הקשר בין עצירות דיכאון למחסור במינרלים

 ישנן מספר תיאוריות המצביעות על כך שמצב רוח נמוך ודיכאון יכולים לנבוע ממחסור בחומרי תזונה חיוניים כמו למשל מגנזיום או פירידוקסין. אלו חומרי בניין לייצור הנוירוטרנסמיטורים החשובים כמו סרוטונין.  למשל מחסור במגנזיום גם יכול להוליד חרדה ודיכאון, ולבטח גם מייצר עצירות.  במילים אחרות בריאות מעיים טובה עם ספיגה אופטימלית, וכן תזונה נכונה חיוניות  לבריאות הכללית גם של המח וגם של המעי

איך לשפר את רמות הסרוטונין?

ישנן כמה דרכים טבעיות להעלאת רמות הסרוטונין שהגוף מייצר:

  • הקפד על התעמלות ומדיטציה כי אלו  מעלות רמות סרוטונין ומשככות חרדה ודיכאון
  • אכול מזון עשיר בטריפטופן שהוא חומר המוצא של סרוטונין- טריפטופן נמצא במזון חלבוני כמו ביצים מוצרי חלב, סויה וקטניות.
  • אור שמש: הקפד  לבלות קצת זמן בשמש מדי יום ביומו– כי אור השמש הטבעי מסייע לעורר רמות סרוטונין ורמות ויטמין D.