כל סוגי המשלשלים שאתם צריכים להכיר כדי להיפטר מעצירות

משלשלים

משלשלים: כשאתה סובל מעצירות קשה, אפילו זמנית, אתה מוכן לעשות כמעט הכל כדי להיפטר מהתקיעות ומהכובד באיזור הבטן. הרבה מאד אנשים פונים מייד לתרופות משלשלות בלי להבין מה הם עושים לעצמם. נכון אמנם שלא כל התרופות המשלשלות ממכרות, מייצרות תופעות לוואי או מסוכנות לבריאות, בטח לא בטווח הקצר- אבל כדאי שתדעו כי יש סוגים רבים של משלשלים וכל אחד פועל בדרך אחרת. לפני שאתם שותים את הכדור המשלשל גם אם הוא ניתן על ידי מרשם רופא- קראו מאמר חשוב זה.

משלשלים יוצרי נפח

אלו ידועים גם כתוספים המבוססים על סיבים למשל פסיליום או מתיל צלולוז. משלשלים יוצרי נפח חייבים לקחת יחד עם מים והם פועלים על יחי כך שהם ממגנטים אליהם נוזלים ואוצרים אליהם מים במעי.  כך הם גם הופכים את הצואה רכה יותר, גם מנפחים ומגדילים את נפח הצואה במעי וזה האחרון מקבל איתות לפנות את הפסולת. (ככל שהנפח של הפסות במעי גדול יותר כך גדל הטריגר שלו להתפנות).

מהו החיסרון של משלשים יוצרי נפח?

אלו עלולים להתקשות במעיים אם לא לקחתם איתם מספיק מים ולהפוך לגוש בטון. יותר מכך הם מתנגשים עם פעולת הספיגה של חומרי מזון אחרים או תרופות ומפריעים לספיגה. כאשר מתחילים לצרוך אותם מרגישים לעיתים יותר נפיחות בבטן וגזים,(הם נוטים להגדיל לייצר פרמנטציה על ידי חיידקיים יוצרי גזים). מסיבה זו אנשים שסובלים מעצירות מאד קשה ולוקחים את המשלשלים מסוג "יוצרי נפח"- חווים לעיתים הרעה במצב.

משלשלים אוסמוטיים

דוגמאות למשלשלים אוסמוטיים הם אבילאק או פגלקס- וכשמדובר במשלשל אוסמוטי טבעי זה סורביטול המצוי בשזיפים. משלשל אוסמוטי פועל על ידי כך שהוא מכוון את תנועת הנוזלים במעי הגז בצורה כזו שהוא סופח לתוכו מים וגורם להתנפחותו. משלשלים אוסמוטיים אחרים כמו חלב מגנזיום , מגנזיום ציטראט או תמיסת פרופילן גליקול משתמשים גם לפני טיפול רפואי שעלול לגרום לעצירות.משלשל אוסמוטי טבעי המוכר ברפואה העממית הוא מלח אפסום או מלח אנגלי אשר מבוסס גם הוא על מגנזיום. ביומיום משתמשים במשלשל אוסמוטי אצל אנשים שסובלים מעצירות אידיופטית (כלומר עצירות ללא סיבה ידועה ומובנת. מי שצריך להיזהר ממשלשלים אוסמוטיים הם חולי סוכרת כי משלשלים אלו עלולים לגרום לשיבוש במאזן האלקטרוליטים. אם המשלשל האוסמוטי הוא על בסיס מלחים הוא לא מתאים גם למי שסובל ממחלות כליה או מאי ספיקת כליות.

משלשלים מרככי צואה

לדוגמא: דוקוסט. תרופות לעצירות על בסיס מרככי צואה – מלחלח אותה ומונע את התקשותה והתייבשותה במעי. לרוב תרופות מסוג זה ניתנות לנשים אחרי לידה או לאנשים שסובלים מעצירות אחרי ניתוח. מרככי צואה ניתנים גם למי שחובה עליו להימנע ממאמץ בהטלת הצואה כמו למשל במקרים של טחורים ופיסורה אבל צריך לדעת שהם לא מאד מאד יעילים למי שסובל מעצירות חמורה. גם כאם שימוש ארוך טווח במרככחי צואה אינו מומלץ כיון שהוא גןרם להפרעות במאזן האלקטרוליטים.

משלשלים ממריצים

משלשלים ממריצי מעי כשמם כן הם – גורמים להאצת הקצב של תנועת הפריסטלטיקה במעי כדי לדחוף את הצואה התקועה ולשחרר את האדם הסובל מעצירות. דוגמאות למשלשלים מסוג זה הם עלי סנה, קסקרה ותרופת המרשם ביסאקודיל. אלו ניתנים במקרים של עצירות קשה ביותר ובגדול מאד מאד לא מומלץ להשתמש בהם לאורך זמן כי הם גורמים להתמכרות. המעיים מתרגלות שלא לפעול בלעדייהם והנה הפכתם שבויים של תרופות לעצירות ולאמצעי המרצת המעי מבחוץ. עוד משהו, מבחינת תופעות לוואי הן עלולות לגרום לעוויתות במעי ולכאבי בטן.

משלשלים המתפקדים כחומרי סיכה

משלשלים אלו כמו למשל שמן פראפין (שמן מינרלי), שמן קיק , נרות גליצרין וכיו"ב מסככים את הצואה התקועה במעי, משמנים אותה כמו גריז ומקלים על ההוצאה שלה מבלי שהאדם עם העצירות יצטרך ללחוץ חזק. תרופות משלשלות אלו לא פועלות מייד ולרוב לוקח 8 שעות עד שרואים את האפקט שלהן.

תמיסות מלחים לשלשול

משלשלים על בסיס מלח גם הם נחשבים לסוג של משלשלים אוסמוטיים כמו חלב מגנזיה, מגנזיום ציטראט או פליט פוספו סודה (ניתן לניקוי המעי). גם הם מושכים נוזלים את המעי, מרככים את הצואה ומקלים על המעבר שלה. נותנים אותם בעיקר לעצירות אקוטית זמנית ובעיקר אם אין ברקע חסימת מעיים. החסרון הגדול שלהם הוא הפרעה במאזן האלקטרוליטים הגוף והם לא מומלצים לילדים ולאנשים עם בעיות בכליות.

משלשלים טבעיים לעצירות

לאור התוויות הנגד ותופעות הלוואי שמנינו במשלשלים הנ"ל, כמובן שהכי טוב יהיה להשתמש במזונות ובצמחים כדי להקל על עצירות, ולמרבה המזל הטבע צייד אותנו בצמחי מרפא, מזונות, זרעים וחומרים טבעיים אחרים שמסוגלים לפעול כמשלשלים. תמצאו על הנושא הזה מאמר שלם רחב ונפרד באתר עצירות. דוגמאות למשלשלים טבעיים הם

  1. מיץ אלוורה או משקה אלוורה כחומר משלשל טבעי: לחומרים הפעילים באלוורה יש תכונה של ספיחת מים המרככת את הצואה וכן הם גם פועלים כחומרים ממריצי מעי. הם מגרים את הפריסטלטיקה במעיים ותורמים לפירוק המזון
  2. ירקות עלים ירוקים כמשלשל טבעי: גדושים במגנזיום אשר פועל גם כמרכך צואה וגם כמשלשל טבעי אוסמוטי (סופח מים אל המעי הגס ועוזר לריכוך הצואה
  3. זרעי צ'יה וזרעי פשתה כמשלשלים טבעיים: אלו עתירים בסיבים תזונתיים  ויש להם תכונה להתנפח במיים, להפוך ג'לטיניים ועל כן יכולים להיות תחליפים למשלשלים יוצרי נפח.