שמן קיק לעצירות: למי זה מתאים ולמי אסור?

שמן קיק לעצירות: למי זה מתאים ולמי אסור?

האם מותר להשתמש בשמן קיק לעצירות על בסיס קבוע? האם מותר לקחת שמן קיק כשיש עצירות בהריון?

הרבה מדי אנשים מאמינים כי הם יכולים באופן קבוע להשתמש בשמן קיק הנחשב למשלשל ממריץ כדי לשחרר עצירות קשה. הנחת העבודה שלהם היא שמדובר בשמן  טבעי ועל כן בטוח לשימוש. האמנם? שמן קיק הוא  אכן מוצר טבעי אבל לא כל דבר טבעי בטוח לשימוש.  בתשובה  זו נסביר כיצד שמן קיק פועל על שרירי המעיים ומשחרר עצירות, וכן  איך ומתי להשתמש בו.

שמן קיק מתאים רק למקרים קשים של עצירות

שמן קיק הוא השמן הממוצה מצמח הקיקיון. הפרי מכיל רעלן חזק מאוד שנקרא ריצין ודי במיליגרם אחד של ריצין כדי להפוך קטלני לאדם. למעשה אכילת כמה זרעי צמח קיקיון יכול להרוג אדם ומסיבה זו  ריצין מופרד ומסולק משמן הקיק. שמן קיק שימש מאז ימי קדם לעצירות וכבר המצרים הקדמונים עשו בו שימוש. בתרבויות העתיקות שמן קיק שימש לעתים קרובות כדרך לניקוי רעלים וכאמצעי לטיהור  הגוף. סילוק נמרץ של תוכן המעיים (הקאה, שלשולים) נתפס אז כמועיל לטיפול בחולה. עם זאת בשל עוצמתו והשפעתו החזקה של משלשל טבעי זה על המעיים- אין להשתמש בו במקרים של עצירות זמנית או רק בגלל אי תחושת נוחות בבטן על רקע של עצירות אלא רק למקרים של עצירות קשה במיוחד וממושכת- גם אז באישור רופא מומחה. 

רשמו לפניכם: שמן קיק הוא משלשל טבעי מאד חזק

80% של שמן קיק הוא חומצת שומן אשר מחוללת התכווצויות חזקות במעי על ידי היקשרות לקולטנים על תאי המעי החלקים. זה מסביר את המוניטין של שמן קיק כמשלשל ממריץ. פעם חשבו כי שמן קיק פועל באמצעות   יצירת רעילות ודלקת שיוצרת עידוד לסילוק פסולת. היום יודעים כי שמן קיק  פועל בצורה שונה, לא באמצעות גירוי או רעילות אלא באמצעות מנגנון ממוקד המפעיל תנועה גלית במעי שגורמת לפינוי הצואה התקועה.

האם ניתן להשתמש בשמן קיק כשיש עצירות בהריון?

בפירוש לא. אין להשתמש בשמן קיק אם את בהריון וסובלת מעצירות.למה? כי שמן קיק לא רק מפעיל את השרירים החלקים של המעי, אלא גם פועל חזק על שרירי הרחם ומכווץ אותם. התוצאה עלולה להיות לידה מוקדמת (מצב מסוכן)

שמן קיק לעצירות: סיכונים ותופעות לוואי

אסור להשתמש בשמן קיק על בסיס קבוע. אם אתה צריך שמן קיק כדי להתפנות מדי יום אתה עלול להזיק לבריאות הכללית . שימוש כרוני בשמן קיק עלול להוביל לחוסר איזון של נוזלים ואלקטרוליטים וכן לסיבוכי בריאות אחרים. אם אתה משתמש בו רק מדי פעם וודא שאתה משתמש במשלשל ממריץ זה רק לעצירות מאד קשה וממושכת וגם אז- בהתייעצות עם רופא.

איל להשתמש בשמן קיק לעצירות? תוך כמה זמן משפיע שמן קיק על שחרור מעצירות?

שמן קיק עובד הכי טוב אם אתה לוקח אותו על בטן ריקה, דבר על הבוקר עם היקיצה. לוקח כ5 שעות עד שמרגישים את הדחף ללכת לשירותים. אבל שמן קיק עלול לגרום לשלשול חזק וסביר להניח שבעקבות נטילתו תרוץ לשירותים יותר מפעם אחת. הטעם והריח? – בלשון המעטה מאוד לא נעים. ייתכן שתרצה לערבב שמן קיק עם כמות קטנה של מיץ פירות כמו מיץ שזיפים.